Maze Runner- bok- och filmolikheter

imageHej! Som ni ser där uppe ^^ är detta en ny sak här på bloggen. Jag gör detta ”nya” på böcker/ filmer som är så pass olika från varandra så att man ser olikheterna. Jag tror ni förstår att det kommer komma rätt mycket spoilers så rekommendationen är väl att i alla fall försökt läsa/ se en av boken/ filmen. Undrar ni något kan ni som vanligt kommentera längst ner på sidan! Nu börjar det riktiga inlägget ENJOY
/ Tilda

Hej! Jag har snart läst ut boken Maze runner. Men jag har också sätt den på film. I detta inlägget ska jag skriva om olikheter i filmen och boken. Det är mycket fler än vad jag hade förväntat mig. Om du inte sätt eller läst Maze Runner, borde du nog inte läsa allt som står nedan! Eftersom att det kan vara rätt mycket spoilers. Jag tror att rätt många vet vad detta är för BOK eller film. Men här kommer lite olikheter.

Innan dess: jag rekomenderar verkligen boken till alla som inte läst den ÄNNU! Även filmen till er som läst boken. Jag skulle läst den innan jag såg filmen men hann bara inte med. Mer rekommendationer kommer i dens utvärdering/ recension. Ska Läsa klart boken nu! Är på sidan 312/ 358 ( resten av sidorna 359- 367 är författarens tack samt 2 kap på bok 2- som jag också har- i vansinnets öken.)

Nu äntligen är det dags för lite spoilers (;
•i filmen får Thomas veta att han heter så efter nån dag. Medan i filmen vet han det direkt.
• Thomas dödar ingen Klagare utan med hjälp av Minho ”lurar” ner dom i stupet som inte finns i filmen.
•utgången ( läs inte om du inte sätt filmen eller läst boken) i boken är stupet medan utgången i filmen är en annan plats.
•Thomas o Teresa är telepatiska i boken men inte i filmen
•De skriver ner allt på papper i boken men i filmen gör de som en 3D karta istället.
•i boken dör Gally inte på samma sätt som i filmen.
•Thomas blir stucken av en klagare i boken medan han tar en spruta i filmen.
• Koden i boken är gjord av mönster av de olika sektionerna ( ni fattar som läst). Medan i filmen är koden utgjord av de olika dagarna så sektionerna rör sig.
•Teresa är i koma i boken medan i filmen är de i full gång direkt.

Om du nu läst fast du visste att du inte borde gjort det- så får du skylla dig själv :/ osis! Men vet du vad? Nu måste du ju bara se filmen eller läsa boken- eller både och!!!

Mer inlägg kommer snart!

/ Tilda

Lämna en kommentar