Maze runner 1

image

Titel: Maze Runner- I dödens labyrint
Serie: Maze Runner
Sidor: 358 (359- 367 = författarens tack+ 2 kap på bok 2.)
Författare: James Dashner

Handling: Thomas vaknar upp i en hiss. Det ändå Han minns är hans namn- Thomas. Var är alla andra minnen? De är helt borta. Efter en lång tid i hissen öppnas taket och han ser massa tonåringar titta mot honom. Alla är killar. Killarna hissar upp honom. De börjar använda konstiga ord som- klonka och mos. Innan han vet ordet av det slutar folk vara imponerade av att han kommit upp. Men när han inte får veta vart han är någonstans utan måste vänta tills nästa dag förstår han att det är något konstigt. Med tiden får han vet saker som att det kommer en tonårspojke varje månad samma tid samt nödvändigheter en gång i veckan- samma tid. De är även i mitten av en stor labyrint. Den äldsta pojken- Alby har varit där i ett år. Många av de så kallade gläntingarna har gett upp hoppet. Men Thomas har sitt kvar….
Vad skulle hända om de läste labyrinten? Vem är den sista som kommer upp ur ”gropen”? Vad är en klagare? Eller vad är en bladbagge? Det får du veta om du läser första delen ur Maze Runner- i dödens labyrint.

Favoriter

Karaktär: Thomas- för att han var huvudpersonen och i boken framstod han som väldigt modig. Sen kanske det är lite för att Dylan O’brien spelar Thomas i filmen… Han är typ liksom mitt kändiscrush hehe.

Del: början var allra bäst för då hände det saker som jag inte var beredd på. ( Jag hade ju sätt filmen, men det var annorlunda i boken)

Händelse: Jag kanske är galen men min favorit scen är helt klart när Minho bär på Alby, när han vet att de inte ska hinna- då springer plötsligt Thomas ut, jag verkligen älskar hur han offrar sig för dom. Thomas har liksom inte gett upp utan hittar alltid en lösning.

Omdöme: En sak som jag gillar väldigt mycket med denna boken är att så fort jag tänker på en lösning ( en stund senare) tar författaren upp varför det inte går genom att någon säger det till Thomas. Det är väldigt härligt att tänka som huvudpersonen- särskilt när man gillar den. Ni märker när ni läser boken. Jag gillar även Chucks scen i slutet- med knappen. Det finns många bra men oförklarliga saker som jag skulle vilja skriva- men får inte ut med ord. Jag skulle verkligen rekomendera boken till alla.

Kanske pinsamt: men min pappa läste den innan mig. Han sa att sen var jätte bra – vilket stämde. Det var till och med han som köpte den andra boken till mig i julklapp- så han kunde läsa den! Haha. Galen pappa eller? Men jo, typ lite.

Betyg: {1 2 3 4 5 6 7 8 (9) 10} eftersom att det är en helt klart läsvärd bok. Det finns inte så många dåliga scener i den. Men lite utdragen i mitten tycker jag allt. Men läs den.

Film: Ja, den är film. Om du kollar i detta inlägget —> Här ( film och bokolikheter)

Övriga böcker i denna serien:

– (1) Maze Runner- i dödens labyrint ( org. The Maze Runner)
– (2) Maze Runner- I vansinnets öken ( org.The Scorch Trials)
– (3) Maze Runner- the Death Cure
– (0,5) Maze Runner – The Kill Order

SPOILERS:

Karaktärer:

Namn: det var konstigt. De vet inte ens deras RIKTIGA namn utan bara namn på massa vetenskaps namn som Newton eller Thomas Edison. Undrar om de kommer få veta vad de egentligen heter. Men den största frågan är egentligen OM man vill veta vad man egentligen heter. Om man ens vill få tillbaka sina gamla minnen. Särskilt om de är så hemska som alla säger!!!

Gally: Han var helt patetisk. ( Död)

Chuck: varför, varför var han av alla tvungen att dö. Thomas hade ju gett honom sitt ord. Han var ju den yngsta i labyrinten :/ ( Död)

Minho: Jag kan inte låta bli att tycka om honom- ibland- och hata honom – ibland. När Thomas slank igenom för att rädda honom och Alby, ville han ju bara fly. Han hade inget hopp. Men sen var han på Thomas sida hela tiden. (levande)

Newt: I like that guy, han var ”typ” cool. Vet inte riktigt men han var liksom bara en bra persom att ha med i boken. ( levande)

Stekis: namnet var ju bra, haha. Att han var inte gillade när man tog mat eller redskap från honom, men ändå sparar han mat åt Thomas. Schyst. ( Levande)

Alby: ledaren. Det var väl modigt av honom att offra sig men kanske lite onödigt. Gläntarna gjorde ju så att hans död inte blev onödig. ( död)

Teresa: verkar som en modig person. I slutet var det två kap för den nya boken.

Om du inte läst den andra boken- eller de två kapitel som är längst bak så läs inte detta. ——-
Hon ropar ju på hjälp o sen är hon borta ur Thomas tankar. Jag undrar vad som hände med henne. Det var förfärligt.

Handling: ingen spolier här:::

Plus: äntligen en kille som huvudperson i en bok jag läser. Det funkade alldeles utmärkt.
Minus: mitten var lite väl utdragen- visst det hände saker då och då. Men inte så mycket ”stora”. Mot slutet blev det bättre.

Teori: jag har en teori. I slutet av boken säger de att detta var om grupp A- alla är ju killar förutom Tersa. Tänk om grupp B bara har tjejer. De hade ju också klarat sig. De kommer kanske vara med i nästa bok. Hoppas det kommer in nya personer i alla fall.

Övernaturliga väsen: Telepati mellan Thomas och Teresa. De kan dela tankar. Det var en bra idé. Nu återstår bara frågan om hur och varför de är telepatiska.

Att kolla in här näst:

Läslista 2015
Science fiction
2015
9-10

Lämna en kommentar